Živimo u Internet doba gde je
velika ekspanzija društvenih mreža i drugih sajtova. Početak društvene
mreže Facebook predstavljao je Svet gde bi se ljudi, koji se poznaju a
daleko su, družili online, a nepoznati se upoznavali međusobno.
Iako stotine hiljada Facebook
korisnika u Srbiji i dalje koristi isti radi upoznavanja i četovanja,
dok druga grupa, koja je u većini, mahom koristi za objavljivanje JuTjub
sadržaja, fotografija, gde je uglavnom izražena njihova privatnost, dok
s druge strane, nekolicina, od stotinu korisnika, ovu društvenu mrežu
koristi na drugačiji način – u marketinške svrhe.
Većinu od stotinu korisnika koji zarađuju novac putem Facebook poznajem. Mali je svet i mnogi se znamo, a i viđamo da nekim događajima. Uglavnom su to ljudi koji se bave medijima, bilo kakvim marketingom, programeri, muzičari pa čak i studenti. Broj prijatelja i pratilaca nije presudan, već društvo i ekipa koju imaš na Fejsbuku. Mada brendovi često traže profile koji imaju mnogo lajkova, odnosno šerova.
Često sam i ja imao sponzorisane objave u kojima mi je bilo dozvoljeno da koristim haštag #Sponsored radi
poštovanja prijatelja i poznanika, odnosno onih koji će tu objavu i
pročitati. Novčana nadoknada za sponzorisane objave zavisi od
marketinške agencije koja te angažuje, ili od samog brenda. Takođe
zavisi i od trajanja kampanje, proizvoda i mnogo drugih stvari. Često
angažuju od 10 do 20 ljudi za jednu kampanju kojima će platiti za
objavljivanje određenih proizvoda na svojim Facebook, Twitter i
Instagram profilima.
Mada, tu i nije neki novac naspram Fejsbuk stranica.
Poznajem par osoba, poznanici, koji
imaju stotine hiljada lajkova na svojim stranicama. Jedan dobija novac
od mnogih brendova, a najviše od medijiskih kuća, dok se ostali muče sa
Fejsbuk ričem – (rič – Fejsbuk domet objave/posta).
Kako da počnem?
Otvoriti Fejsbuk stranicu koja neće biti
kliše, odnosno treba unikat da bude. Trudite se da imate drugačiji
sadržaj od mnogih. Fejsbuk algoritam se bazira 40% na video snimcima
kako bi se ljudi najviše zadržavali zbog reklama sa strane. Posle video
snimaka dolaze fotografije, tekstualni sadržaj i na kraju linkovani
sadržaj. Takođe vi Fejsbuk stranicu navikavate koji ćete sadržaj
objavljivati (video, foto, tekstualni, link).
Kako da povećam rič stranice?
Fejsbuk algoritam se otprilike 50%
zasniva na šeru, 40% na komentaru, i 10% na lajku vaše objave koju ste
postovali na stranici. Mnoge stranice se trude da pobede konkurentske
ali retko kojima uspeva. Uglavnom deca pokreću stranice i posle par
meseci ih ugase. Takođe možete i bustovati objave, ukoliko dobro znate
da odradite boosting. Svakako, dobar sadržaj i te kako podiže rič stranice. Nađite nešto što niko drugi ne radi, a zanimljivo je. Uspećete.
Nijedna stranica ne objavljuje linkove medija!
Ne znam da li ste primetili, ali
obratite pažnju na stranice koje ste lajkovali, primetićete da s vremena
na vreme objavljuju linkove određenih medija. Naravno, svi ti linkovi,
na koje vi kliknete, DEBELO su plaćeni administratoru stranice.
U Srbiji nema mnogo stranica koje imaju dil
sa medijiskim kućama. Jedna medijska kuća, ona koja često pravi
pravopisne greške u svojim člancima, finansira preko 50 stranica. Odmah
posle te iste medijiske kuće nalazi se drugi medijiski gigant, kojeg i
te kako ne volite, koji finansira od 30 – 50 Fejsbuk stranica. Tu su i
treći mediji, koji nemaju štampano izdanje, a koji takođe finansiraju
preko 30 stranica.
Koji je cilj svega toga?
Već pet godina unazad cilj
svakom administratoru je da dostigne nivo lajkova, šerova, odnosno
veliki rič stranice, kako bi ušao u dogovor sa medijima i zarađivao leba
bez motike.
Verujte mi, nijednom
administratoru stranice nije cilj da skuplja lajkove, da sedi na kevinom
kauču i da zabavlja sve vas kao da je klovn. Stranice otvaraju kako bi zaradili ogroman novac, bilo da uđu u dogovor sa medijima, ili pak da otvore svoj sajt gde će imati Gugl reklame, ili pak slobodne banere za zainteresovane brendove.
Kako funkcioniše šerovanje?
Iskusni administratori šeruju, odnosno
objavljuju sponzorisani link četiri puta nedeljno (mada je i to mnogo,
pošto i te kako poznajem Fejsbuk algoritam), dok neiskusni objavljuju
više puta na dan sve dok im se stranica ne uguši. Dobar šer je dvaput
nedeljno. I jednom je dovoljno ukoliko niste pohlepni za novcem.
Kako se uguši stranica?
Na primer dostigli ste 200.000 lajkova
na vašoj stranici. Rič stranice vam je 80.000. Ako uzmemo u obzir
objašnjenje od malopre da u rič ulazi komentar, lajk,
šer, klik, čak i vreme i dan objave, e sad, ukoliko svaki dan
objavljujete dva i više sponzorisana linka, a vaši korisnici s vremena
na vreme ignorišu iste objave, ili ih pak ne vide na News Feed-u, vama
se rič stranice smanjuje i na taj način stranicu ubijate. Možete početi
da planirate da otvorite novu. Ili jednostavno iskulirajte sa
sponzorisanim linkovima nekoliko dana.
Jedna osoba može imati nekoliko svoji stranica. I da sve stranice imaju dobar rič. To ćete takođe primetiti ukoliko vidite da jedna stranica često šeruje drugu i obratno.
Ako ne uđem u dogovor sa medijima, šta onda?
Svakako ako ste dostigli određeni broj lajkova na stranici, i imate dobar rič, otvorite svoj sajt, uključite Gugl ads kako
biste imali skroman prihod, naravno ukoliko objavljujete tekstualni
sadržaj. Ili ostavite dva-tri slobodna banera i jurite sponzore. Ili će
oni naći vas.
Koliko mogu da zaradim ukoliko moja stranica ima dobar rič i veliki broj lajkova?
Administratori u Evropi i u Americi
zarađuju preko 10.000 dolara mesečno. U Srbiji jedan administrator, koji
ima nekoliko stranica, zarađuje i do 5.000 evra mesečno. U proseku
jedan administrator sa jednom dobrom stranicom dobija honorar od 500 do
1.500 evra mesečno. Takođe moram da vam napomenem da sve zavisi od broja
objavljivanja sponzorisanih linkova na određenoj stranici – da li su
dnevni, nedeljni ili mesečni, zavisi od dogovora sa medijima. Takođe i
koliko je objava na mesečnom nivou.
Da otvorim stranicu i naguram lažne lajkove?
Nikako nemojte juriti fejk lajkove, ma
koliko ih finansirali i čak pola miliona lajkova na stranicu nabili,
verujte mi, samo ćete baciti novac. To vreme je odavno prošlo. Čak ni
kod gospodina Fejsbuka lažni lajkovi ne prolaze. Niko nije blesav. Rič
stranice se može primetiti ukoliko pogledam broj lajkova vaše stranice i
prosek lajkova, komentara i šerova svake objave.
Facebook, Twitter & Instagram
Sve mreže rade na istom principu ukoliko
imate dobar sadržaj, mnogo fanova, takozvanih folovera, takođe ukoliko
ste okruženi ozbiljnom ekipom, imate šansu da vaši sadržaji budu
sponzorisani.
I još nešto…
Izvinjavam se što u ovom tekstu nisam otkrivao detalje kako sve funkcioniše. Cilj
mi je bio da otvorim oči mnogima koji nisu upoznali ovaj svet
društvenih mreža gde korisnici na ovakav način zarađuju novac. Takođe poenta je da eventualno dam nekom ideju da pokrene stranicu, zaradi novac, ili pak da otvori sajt. Ili ako ništa od navedenog, bar sad zna da postoji i drugi svet.
Takođe medijiske kuće sam s namerom pomenuo jer oni dominiraju
društvenim mrežama. Brendovi, odnosno sokovi, čokolade, alkohol,
omekšivači, paste, kafe i drugi proizvodi, retko kad se oglašavaju,
odnosno retko jure da bacaju novce na administratore jer isti žele da
njihova plaćena objava izgleda prirodno, ulepšana hvalospevima koji su
pomešani s dozom iskrenosti i kobajagi iskustvima i ubedljivim
preporukama.
Comments
Post a Comment